עולם של זיתים

שמן זית הוא אחד המרכיבים החשובים במטבח האיטלקי בכלל ובמטבח של רוסטיקו בפרט. למה הוא חשוב כל כך? במה הוא תורם לנו? ואיך בוחרים אותו נכון?

במרבית המתכונים של מנות איטלקיות תמצאו ברשימת הרכיבים שמן זית. במטבח של צפון איטליה יש שימוש נרחב בחמאה, אמנם, אבל גם שם יש מעט מנות המשלבות שמן זית בין המרכיבים. ככל שמתרחקים מהאזור הגבוה והקר של איטליה לכיוון דרום, הופך שמן הזית לכוכב של המטבח האיטלקי.

כיום מייצרים שמן זית בעיקר בשלושה אזורים עיקריים באיטליה: טוסקנה, ליגורייה ופוגלייה. אבל זה לא אומר שבאיטליה משתמשים רק בשמן זית איטלקי – השמן במדינה נחשב יקר ביחס לשמן זית הנוצר במדינות דוגמת ספרד, ולכן בפועל מייבאים שמן זית ממדינות אחרות ורק מבקבקים אותו באיטליה.

באיטליה מגדלים מספר גדול במיוחד של זנים של זית, ובהתאם אפשר למצוא בה שמני זית שונים. בסרדיניה, למשל, מייצרים שמן זית חריף במיוחד, המזכיר בטעמיו את השמן הסורי הגדל בישראל.

כיאה למוצר המגיע מהטבע, גם שמן הזית מושפע מהשינויים במזג האויר, מאזור הגידול, ממועד המסיק ועוד. הבדלים אלו משפיעים על צבע השמן וכמובן על טעמו. כדאי לדעת כי צלילות השמן אינה מעידה על איכותו. שמן זית שנמסק זה עתה כולל בתוכו משקעים היוצרים את העכירות. העמידו בקבוק שמן עכור למשך זמן במקום מוצל, המשקעים ישקעו, והשמן יהיה צלול מחדש.

המעלות התזונתיות של שמן הזית

הטעמים המגוונים הופכים את שמן הזית לאידיאלי לבישול והכנה של מנות שונות. אך זו אינה האיכות היחידה שלו – לשמן הזית ישנה תועלת תזונתית ובריאותית רבה.

הנה כמה דברים שכדאי לדעת: חומצת השומן העיקרית בשמן הזית היא החומצה האולאית, חומצה חד-בלתי רוויה, המהווה בדרך כלל 60-80% מכלל חומצות השומן שבשמן זית. שמן זית מכיל גם חומצה לינולאית, ממשפחת אומגה 6, ואת החומצה הלינולנית, ממשפחת אומגה 3. כולן, יש להדגיש, חשובות לבריאות שלנו.

החל משנות ה-70 הוכיחו מחקרים כי קיים קשר ישיר בין צריכה מוגברת של שמן זית, המהווה מרכיב נפוץ בתזונה הים תיכונית, לבין שיעור נמוך של מחלות לב.

זה לא הכל: שמן זית עשיר בוויטמינים K, A, E ו- D; הוא עוזר לספיגת סידן ומינרלים ומסייע בהפחתת רמות הטריגליצרידים בדם; הוא יעיל לטיפול חיצוני בבעיות עור דוגמת אקנה, פסוריאזיס וקשקשים בקרקפת; והוא עוזר למנוע עצירות.

בוחרים בשמן זית איכותי

האיכות של שמן הזית נקבעת על פי שתי קטגוריות: הראשונה היא איכות כימית, הנקבעת בבדיקות מעבדה, והשנייה היא איכויות טעם וריח, הנקבעות על ידי טעימה והרחה. שמן שריחו כריח זיתים חזק נחשב בדרך כלל כפחות איכותי; שמן זית שריחו כריח דשא קצוץ או עגבנייה טרייה נחשב איכותי יותר.

בנוסף חשוב להבחין בחלוקה של שמן הזית לשתי קבוצות, עובדה שתהיה כתובה על התווית. מעולה, או Extra Virgin, הוא שמן באיכות הגבוהה ביותר, המאופיין בחמיצות בשיעור של עד 0.8%; וכתית, אוVirgin , שמן טוב פחות, מאופיין בחמיצות בשיעור של עד 2%. העדיפו תמיד שמן באיכות מעולה, שהוא טוב יותר לטיגון או לאפייה.

כאשר תגיעו בפעם הבאה לרוסטיקו, תוכלו ליהנות ממגוון של מנות המבוססות על שמן זית איכותי, המיוצר בישראל. השמן בו אנו משתמשים גדל ומיוצר בעמק יזרעאל – זהו שמן הזית של "ארץ הירדן", מבתי הבד הידועים והמובילים בישראל.

בית הבד הזה החל לפעול לפני 18 שנים, והוא מייצר שמנים איכותיים העוברים בדיקות מעבדה ובדיקות טעם קפדניות. השמן שבו אנו משתמשים הוא שמן זית כתית מעולה, באיכות הגבוהה ביותר, אשר נמסק בכבישה קרה. השמן עשוי משני זנים – קורנייקי עם תוספת של ברנע, והתוצאה היא שמן זית מאוזן, אשר ניחן בטעמים פירותיים-עשבוניים עם חריפות קלה בקצה.

בצד האפשרות ליהנות משמן הזית של "ארץ הירדן" במנות שונות שאנו מגישים, אתם גם תוכלו לרכוש את אותו השמן אליכם הביתה, בתיאום מראש בלבד. כך תוודאו כי תיהנו משמן זית איכותי גם בארוחות שלכם בבית.